måndag 7 juni 2010

Gbg vs. Sthlm

Trafiken
Gbg;folk kör normalt, är allmänt trevliga, man får svänga i korsningarna och trafikljus med pilar existerar

Sthlm; folk kör som in i helvete (gäller högerregeln? eller lämna företrädesskyltarna?) folk eller blir arga om man råkar köra där bussarna ska köra... Dessutom får man inte svänga vänster typ någonstans och när man svänger höger så är alla fotgängare i vägen, eftersom de alltid får grönt samtidigt!
-------------
1-0

Parkering
Gbg;  Dyrt som in i helvete och alldeles för få, dock vet vi hur man gör

Sthlm; folk dubbelparkerar (nej inte över två rutor, I BREDD! allt är ok om varningsblinkersarna är på)
-----------------
1-1
Vattnet
Gbg; Fint friskt saltvatten!

Sthlm; Bräckt! (behöver jag säga mer?) dock är det fint att det är överallt. och att man kan (om man nu vill i bräckt vatten) bada inne i stan.
-------------
1-0,5
Mat
Gbg; ordentliga räkor

Sthlm; serverar frysta räkor på restauranger, men skriver inte ens att de är frysta på menyn. Dessutom fick jag reda på att de inte vet vad en hel ELLER halv special är!
-----------------
1-0

Språket
Gbg; behöver jag kommentera?

Sthlm; Förutom det uppenbara (dialekten) säger de helt seriöst saker som "Super Nice" (trodde butiksbiträdet på NK skojade, det är ju sånt folk säger på skoj i reklamer) och Prove (tog mig ett tag att fatta med)
--------------
1-0

Totalt; Gbg; 5 Sthlm; 1,5

Som tur är vägs Stockholm upp av alla mina vänner jag fått från staden, av att jag hade skitkul och att det faktiskt var riktigt vackert där. Så jag hoppas att ni förstår att detta inlägger kanske inte var 100% seriöst ;)

Kärlek Becks

1 kommentar: