torsdag 15 april 2010

Tomatsoppa!!

Inte uppdaterat på ett bra tag, tyvärr. Som de flesta vet så gick det inte så bra som vi hoppades i USA, men jävlar vilken resa!

Så, för att fokusera på något helt annat, jag har gjort tomatsoppa idag!!

letat, flera gånger på nätet efter soppa som är gjord på färska tomater, men det kan vara lite svårt att hitta, därför improviserade jag och här är därför mitt eget recept!

(jag kör inte så exakt med mått, bara smakar av)

för flera portioner:
ca 1,6kg tomater
2st grönsaksbuljonger
lite grädde
lite ketchup
basilika
salt och peppar

kan rekommendera rivna morötter och riven lök i, hade tyvärr inte det hemma, men tror det hade vart gott.

Skär tomaterna i mellanstora delar och lägg i en stor uppvärmd kastrull(ca 4an på en 6gradig skala)lägg på ett lock.(hade lite smör i först då jag var rädd för att det ev skulle fastna)
Häll i basilika, salt och peppar, smaka av. Låt koka lätt under lock i ca 10min. När tomaterna blivit mjuka, mixa dem med stavmixer.
koka lite till, häll ev i grädde och ketchup. färdigt!!

nu skall jag äta min, T kom precis hem från träningen.

Kärlek

3 kommentarer:

  1. Hallå du kan ju inte rekommendera nåt du inte har testat bara för att du TROR att det skulle vara gott!

    SvaraRadera
  2. Men, ok, jag VET att det hade vart gott!! om man nu inte är som du, och inte gillar lök ;)

    SvaraRadera